Statut
Statut Publicznego Przedszkola Anglojęzycznego The Little Steps
w Krakowie
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania przedszkola publicznego, zwanego w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Publiczne Przedszkole Anglojęzyczne The Little Steps.
- Przedszkole posiada numer identyfikacji podatkowej (NIP): 8641777956.
- Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem:
ul. Fałęcka 39, 30 – 441 Kraków
Oddziały znajdują się pod adresami:
ul. Cechowa 48, 30 – 617 Kraków
ul. Polonijna 9, 30 – 668 Kraków
Przedszkole używa pieczęci o treści:
Publiczne Przedszkole Anglojęzyczne The Little Steps
30-441 Kraków, ul. Fałęcka 39
NIP 8641777956
§ 2
- Przedszkole jest placówką publiczną, która:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organprowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
- Osobą prowadzącą przedszkole jest Bartosz Świderski, prowadzący działalność gospodarczą pod adresem ulica Sokołowskiego 19 w Krakowie, 31-436 Kraków.
- Osoba prowadząca przedszkole odpowiada za jego działalność. Do zadań osoby prowadzącej należy w szczególności :
- zapewnienie warunków działania przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauczania, wychowania i opieki;
- zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci objętych kształceniem specjalnym;
- wykonywanie remontów oraz zadań inwestycyjnych;
- zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej i obsługi organizacyjnej przedszkola;
- wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów wychowania przedszkolnego oraz wykonywania innych zadań statutowych;
- wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku
do dyrektora przedszkola.
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania przedszkola
§ 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z prawa oświatowego oraz z przepisów wykonawczych do ustawy prawo oświatowe, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Celem przedszkola jest w szczególności:
- wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz budowanie jego systemu wartości;
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- realizacja całościowego procesu opieki, wychowania i nauczania;
- umożliwianie dziecku odkrywania własnych możliwości, sensu działania
oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna; - wspieranie dziecka w osiąganiu dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Zadaniami przedszkola są w szczególności:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa; - wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; - zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb
i zainteresowań; - wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka
oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie; - tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym; - przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości
i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka; - tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy; - współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących
do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju; - systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć - zgodnie z potrzebami - umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej, osłuchiwanie dziecka z brzmieniem języka obcego nowożytnego, rozwijanie sprawności mówienia w języku obcym nowożytnym oraz rozwijanie pozytywnej motywacji
do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych; - umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- organizowanie oraz udzielanie dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, polegającej
na wspomaganiu rozwoju dziecka, wyrównywaniu i korygowaniu deficytów rozwojowych oraz ich przyczyn, a także na pomaganiu i wspieraniu rodziców
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; - organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, adekwatnie do możliwości bazowych i kadrowych przedszkola;
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci, nauczycieli
i rodziców.
- Przedszkole prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dziecka w celu poznania jego możliwości oraz potrzeb rozwojowych i na tej podstawie wspomaga
oraz ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem
i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym
i przyrodniczym. - Przedszkole prowadzi i dokumentuje analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej, tzw. diagnozę przedszkolną.
§ 4
Przedszkole, zaspokajając potrzeby dziecka, kieruje się w szczególności:
- dobrem dziecka;
- potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych;
- koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój
zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
ROZDZIAŁ 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
§ 5
- Realizacja zadań przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod
i organizacji pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńcze, z uwzględnieniem wieku, potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. - Realizacja programu wychowania przedszkolnego odbywa się zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i podczas wszystkich aktywności dzieci w przedszkolu, w tym: spożywania posiłków, czasu przeznaczonego na odpoczynek, uroczystości przedszkolnych, wycieczek, czynności samoobsługowych, samodzielnej zabawy
w budynku przedszkola oraz na świeżym powietrzu. - Na potrzeby efektywnej realizacji zadań dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych przedszkole zabezpiecza bazę adekwatną do potrzeb rozwojowych dzieci,
z uwzględnieniem:
- warunków lokalowych zgodnych z wymogami bezpieczeństwa, tj: pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki, placu zabaw, pomieszczeń sanitarno-higienicznych
i szatni, miejsca do spożywania posiłków, miejsc do wypoczynku; - aranżacji wnętrz umożliwiającej: spokojny wypoczynek, celebrowanie posiłków, swobodną zabawę, realizację rożnego rodzaju zajęć oraz podejmowanie prac porządkowych po zakończeniu różnych aktywności, z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi;
- zabawek i pomocy dydaktycznych, wspierających wszechstronny rozwój dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
- Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa
i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
§ 6
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
- Przedszkole udziela wsparcia rodzicom w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole, w szczególności w zakresie, wskazanym w § 11 ust.1 oraz w ramach świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Na podstawie diagnozy, o której mowa w § 3 ust. 4, przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego rocznym przygotowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
§ 7
Przedszkole realizuje swoje zadania z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, w szczególności poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka
z uwzględnieniem wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego; - udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach, określonych w § 8.
- stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie
z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej i lekarza - odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka, w zakresie wskazanym w § 9; - prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na zasadach określonych
w §10.
§ 8
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu dotyczy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w trakcie bieżącej pracy oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających
- kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom, dzieci i nauczycielom
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
§ 9
- Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem
o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, jeżeli poradnia psychologiczno – pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w oddziale
w przedszkolu ogólnodostępnym. - W przypadku, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przedszkole zapewni:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
- zajęcia specjalistyczne i inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
- przygotowanie dzieci do samodzielności.
- Dla dzieci, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na dostosowanie programu wychowania przedszkolnego do potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych, z uwzględnieniem zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 10
- Przedszkole może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, pod warunkiem uzyskania środków finansowych na realizację działań w tym zakresie.
- Pomoc w ramach wczesnego wspomagania organizowana jest na pisemny wniosek rodziców dziecka, kierowany do dyrektora przedszkola. Składając wniosek rodzice oświadczają, że dziecko nie korzysta z zajęć wczesnego wspomagania w innej placówce oraz załączają opinię, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu.
- Po przyjęciu wniosku rodziców, o którym mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, dyrektor przedszkola powołuje zespół wczesnego wspomagania, w skład którego wchodzą:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
- psycholog,
- logopeda,
- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- Zakres zadań osób, o których mowa w ust. 3 pkt 1) i pkt 4) niniejszego paragrafu, zostanie określony na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Zakresy zadań osób, o których mowa w ust.3 pkt 2) i 3) niniejszego paragrafu, zostały określone w § 21 ust. 7 i 8 statutu.
- Wszystkie osoby wchodzące w skład zespołu muszą posiadać kwalifikacje
do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania. - Do zadań zespołu wczesnego wspomagania należy:
- ustalenie na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej kierunków
i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania
i wsparcia rodziny dziecka; - opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju,
z uwzględnieniem wsparcia rodziny dziecka oraz harmonogramu jego realizacji; - przygotowanie i przedstawienie dyrektorowi przedszkola propozycji zajęć specjalistycznych oraz ich koniecznego wymiaru, adekwatnie do potrzeb dziecka;
- realizacja indywidualnego programu w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju;
- wsparcie rodziców dziecka;
- analiza postępów i trudności dziecka oraz skuteczności udzielanej pomocy;
- współpraca z instytucjami zewnętrznym, adekwatnie do potrzeb dziecka;
- prowadzenie dokumentacji działań podejmowanych w ramach realizacji programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dziennika zajęć oraz arkusza obserwacji dziecka, zgodnego z wymogami określonymi prawem oświatowym.
- Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub wicedyrektor ds. pedagogicznych,
o ile zostanie powołany. - Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być realizowane w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin ustala dyrektor przedszkola.
- O przyznanych formach wsparcia oraz wymiarze godzin na ich realizację dyrektor przedszkola informuje pisemnie rodziców dziecka. Dyrektor przedszkola przekazuje również rodzicom program działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju zależnie od ich celów i specyfiki potrzeb dziecka mogą być realizowane indywidualnie lub grupowo, przy czym liczba dzieci
w grupie nie może przekraczać 3.
§ 11
- Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą, głownie w zakresie wychowania dziecka i przygotowania
go do nauki w szkole, w szczególności:- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, w tym o stanie gotowości do podjęcia nauki w szkole zgodnie z zapisami § 6 ust. 2 i 3;
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres oddziaływań wychowawczych oraz wspiera rodziców w ich realizacji;
- stwarza możliwość podnoszenia kompetencji wychowawczych rodziców poprzez oferowane formy wsparcia w postaci warsztatów i konsultacji.
- Zasady i formy współpracy z rodzicami zostały określone w §23.
ROZDZIAŁ 4
Organy przedszkola
§ 12
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna.
- Stanowisko dyrektora przedszkola powierza osoba prowadząca przedszkole.
- Do kompetencji dyrektora przedszkola należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną przedszkola;
- reprezentowanie przedszkola przed organami i instytucjami zewnętrznymi;
- opracowanie oraz dokonywanie zmian w regulaminach o charakterze wewnętrznym;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom podczas zajęć organizowanych przez przedszkole;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli, m. in. poprzez nadzór nad sposobem planowania i dokumentowania przez nauczycieli przebiegu pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy - według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- dopuszczanie do użytku proponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego;
- organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców
i nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w tym zapewnienie realizacji zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz umożliwienie objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania; - wydawanie rodzicom dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego pisemnej informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej; - kierowanie, jako przewodniczący, pracami rady pedagogicznej, realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, jak również wstrzymywanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa oświatowego;
- decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych, ustalanie dodatkowych stanowisk zgodnie z potrzebami przedszkola oraz przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych,
a także występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń i innych nagród dla nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej; - wykonywanie zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
w tym nadawanie stopnia awansu nauczyciela kontraktowego, zgodnie
z regulacjami szczegółowymi prawa oświatowego; - dysponowanie i zarządzanie finansami oraz majątkiem przedszkola;
- zapewnienie zgodności z prawem przetwarzania danych osobowych
w przedszkolu; - współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola;
- prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola;
- przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do przedszkola zgodnie z ustalonymi w niniejszym statucie zasadami;
- informowanie dyrektora szkoły obwodowej o realizacji przez dziecko zapisane
do przedszkola obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz
o zmianach w tym zakresie; - podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziału przedszkolnego.
- opracowywanie arkusza organizacji przedszkola i przekazywanie go organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole; arkusz organizacji przedszkola jest opiniowany przez kuratora oświaty.
- Zadania związane ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym, o którym mowa
w ust. 3 pkt 5) niniejszego paragrafu, obejmują:
- prowadzenie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywanie jej wyników
do doskonalenia jakości pracy przedszkola; - kontrolowanie przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
- wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- diagnozę pracy przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli
doskonalenia zawodowego, - prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad,
- monitorowanie pracy przedszkola.
- Szczegółowe informacje o organizacji nadzoru pedagogicznego w przedszkolu
są każdorazowo zawarte w planie nadzoru pedagogicznego, opracowywanym przez dyrektora przedszkola w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. - Zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli, o których mowa w ust. 3 pkt 12) niniejszego paragrafu, obejmują w szczególności:
- zatwierdzanie planów rozwoju zawodowego;
- przydzielanie opiekuna stażu nauczycielom stażystom i nauczycielom kontraktowym;
- zapewnienie nauczycielom odbywającym staż warunków do jego realizacji;
- nadzorowanie zgodności stażu z przepisami prawa oświatowego;
- dokonywanie oceny pracy nauczycieli, którzy odbyli staż, z uwzględnieniem dorobku zawodowego za okres stażu;
- powoływanie komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego i przewodniczenie jej pracom
oraz nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego; - udział w pracach komisji egzaminacyjnej na stopień nauczyciela mianowanego oraz komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego.
- W przedszkolu mogą zostać utworzone stanowiska wicedyrektorów:
- stanowisko wicedyrektora ds. pedagogicznych;
- stanowisko wicedyrektora ds. organizacyjnych.
- Stanowisko wicedyrektora ds pedagogicznych tworzy się szczególnie w przypadku, gdy dyrektorem przedszkola jest osoba niebędąca nauczycielem, zgodnie z wymogami prawa oświatowego.
- Dyrektor przedszkola deleguje na wicedyrektora ds. pedagogicznych zadania związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego, określone w ust.4 i ust. 5 niniejszego paragrafu.
- Dyrektor przedszkola powierza wicedyrektorowi ds. organizacyjnych zadania związane z organizacją bieżącej pracy przedszkola, tj:
- organizowanie działalności opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej;
- opracowanie zmian w regulaminach o charakterze wewnętrznym;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli na potrzeby oceny pracy dokonywanej przez dyrektora przedszkola;
- opracowywanie dokumentów związanych z dopuszczaniem przez dyrektora przedszkola do użytku w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego;
- koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
- bieżąca współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi pracę przedszkola; - prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola;
- przygotowywanie pisemnej informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej, przekazywanej przez dyrektora przedszkola rodzicom dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego; - przygotowywanie informacji o realizacji przez dziecko zapisane
do przedszkola obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz
o zmianach w tym zakresie, przekazywanej przez dyrektora przedszkola dyrektorowi szkoły obwodowej; - zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności.
- Powołania na stanowiska wicedyrektorów oraz odwołania z tej funkcji dokonuje dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii osoby prowadzącej oraz rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy uczęszczających
do przedszkola; - ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,
w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola; - uchwalanie statutu przedszkola lub zmian w statucie na podstawie przygotowywanych przez siebie projektów.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy plan zajęć przedszkola;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- programy wychowania przedszkolnego przedstawione przez nauczyciela lub zespół nauczycieli, przed ich dopuszczeniem do użytku w przedszkolu przez dyrektora.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy
we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, dyrektora przedszkola, nauczycieli i innych pracowników przedszkola
oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię przedszkola.
§ 13
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą wzajemnie wymieniając informacje,
z pominięciem tych o których mówi § 12 ust. 13 niniejszego statutu, mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w przepisach prawa i statucie przedszkola. - Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola przebiega w następujący sposób:
- ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji; wyniki negocjacji są protokołowane i przekazywane do wiadomości osobie prowadzącej przedszkole;
- negocjacje w imieniu rady pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony przez co najmniej 3/4 członków rady pedagogicznej;
- w przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji, dyrektor przedszkola o istniejącym sporze powiadamia osobę prowadzącą lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w zależności od kompetencji, w celu podjęcia decyzji rozstrzygającej kwestie sporne. Decyzja osoby prowadzącej lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dotycząca spornej kwestii, jest ostateczna.
ROZDZIAŁ 5
Organizacja przedszkola
§ 14
- Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 7 lat, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Do przedszkola może uczęszczać dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
- Liczba miejsc w oddziałach przedszkola nie może przekraczać 25 dzieci w grupie.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, zajęć rewalidacyjnych, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi: z dziećmi w wieku 3-4 lat – ok. 15 min, z dziećmi w wieku 5-6 lat – ok. 30 min.
- Przedszkole zorganizowane jest w formie oddziałów.
- W każdym oddziale przedszkolnym pracują nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- W przypadku nieobecności nauczyciela oddziału, dyrektor przedszkola może wyznaczyć zastępstwo innemu nauczycielowi.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez osobę prowadzącą przedszkole, na wniosek dyrektora przedszkola. Przedszkole czynne jest 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach
od 8.00 do 16.00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy - Termin przerw, o których mowa w ust. 9 oraz informację na temat dni wolnych podaje do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola, wydając w tym zakresie zarządzenie,
w terminie do 15 września każdego roku. - Przerwa, o której mowa w ust. 9 może wynikać w szczególności z konieczności przeprowadzenia remontów lub prac konserwacyjnych i nie może trwać dłużej
niż 1 miesiąc. - W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość przedłużenia przerwy
w funkcjonowaniu przedszkola, której mowa w ust. 11 niniejszego paragrafu. - Dzieci mogą być odbierane przez rodziców lub inne osoby, wpisane do karty przedszkolaka lub na podstawie pisemnego upoważnienia do odbioru, złożonego wcześniej w przedszkolu przez rodziców.
- W sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola do godziny 17:00, nauczyciel podejmuje dwie próby kontaktu telefonicznego z rodzicami oraz oczekuje
z dzieckiem w przedszkolu przez godzinę, a po tym czasie powiadamia najbliższy komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami. - Przedszkole i Firma cateringowa przestrzega zasad zdrowego odżywiania.
- Dzieci nie mogą przynosić do przedszkola i spożywać na terenie przedszkola żadnych słodyczy.
- Przedszkole zapewnia w każdym dniu funkcjonowania 5 bezpłatnych godzin pobytu dziecka w przedszkolu, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5 w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków.
§ 15
- Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą, takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, placówki doskonalenia nauczycieli, dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych i uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
- Przedszkole może współpracować z instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję przedszkola.
§ 16
- Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych mają możliwość korzystania
z czterech posiłków dziennie: - I śniadania;
- II śniadania;
- obiadu;
- podwieczorku.
- Wyżywienie w Przedszkolu zapewnia firma cateringowa.
- Koszty wyżywienia dziecka ponoszą rodzice, zgodnie z zasadami przedstawionymi
w § 25 ust. 4.
§ 17
- Dyrektor przedszkola opracowuje arkusz organizacji przedszkola i przekazuje go osobie prowadzącej przedszkole; arkusz organizacji przedszkola jest opiniowany przez kuratora oświaty.
- Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, a także potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności oraz oczekiwań rodziców. W ramowym rozkładzie dnia uwzględnia się czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę
nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci, mając na uwadze obowiązek realizacji podstawy programowej.
§ 18
- Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich
poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi
z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy. - W wyjątkowych sytuacjach spowodowanych przewlekłą chorobą dziecka rodzice muszą porozumieć się z dyrektorem przedszkola w przedmiotowej sprawie i uzyskać zgodę na działania mające na celu umożliwienie pobytu dziecka w warunkach przedszkolnych.
- Decyzja dyrektora, dotycząca podjęcia działań, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, jest ostateczna i wiążąca zarówno dla rodziców, jak i pracowników przedszkola.
- Jeśli w trakcie przebywania dziecka w przedszkolu zostanie stwierdzona choroba
lub pogorszenie stanu zdrowia, dyrektor przedszkola informuje rodziców o zaistniałej sytuacji, a rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka. - W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
§ 19
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy przedszkola, w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych, organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.- W tym czasie nauczyciele pozostają do dyspozycji rodziców w godzinach 8.00 – 16.00.
- Nauczyciele i dyrektor do kontaktu z rodzicami używają strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej, w razie potrzeby kontaktują się z rodzicami /opiekunami prawnymi również telefonicznie.
- Informacje i zadania przekazywane są wychowankom za pośrednictwem poczty elektronicznej z pakietu Office 365, skrzynki mailowej Outlook, spełniające zasady bezpieczeństwa ochrony danych osobowych.
- Przekazywane treści są dostosowane do możliwości dzieci oraz zróżnicowane.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod porozumiewania się na odległość.- Jeżeli przedszkole funkcjonuje w normalnym trybie, pracownicy, wychowankowie oraz rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, wychowanek ma prawo do edukacji przedszkolnej na zasadach określonych
w powszechnie obowiązujących przepisach prawa z uwzględnieniem zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego”
ROZDZIAŁ 6
Szczegółowe zasady rekrutacji do przedszkola
§ 20
- Rekrutacja dzieci odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, w oparciu
o przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe oraz przepisów wykonawczych. - Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, w tym terminy składania dokumentów, określa do końca stycznia osoba prowadząca.
- Osoba prowadząca przedszkole do końca stycznia podaje do publicznej wiadomości kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym, o których mowa w art. 131
ust. 2-6Ustawy prawo oświatowe oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełnienia tych kryteriów, a także liczbę punktów możliwą do uzyskania za poszczególne kryteria. - Dyrektor, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, wydaje decyzję o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do przedszkola, z wyjątkiem dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, w następujących przypadkach:
- zalegania z odpłatnością za przedszkole za okres powyżej jednego miesiąca,
po uprzednim pisemnym wezwaniu do zapłaty wraz z wyznaczeniem terminu zapłaty; - niezgłoszenia się dziecka do przedszkola w terminie 2 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego i nieusprawiedliwienia w tym terminie przyczyny nieobecności, po pisemnym wezwaniu rodziców do złożenia wyjaśnienia przyczyny nieobecności;
- uporczywego nieprzestrzegania przez rodziców statutu oraz zarządzeń dyrektora w zakresie mogącym mieć wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie dziecka, po uprzednim trzykrotnym pisemnym wezwaniu do przestrzegania zapisów tych dokumentów;
- utajnienia przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie przedszkolnej lub wystąpienia takiej choroby w trakcie objęcia dziecka wychowaniem przedszkolnym, po powzięciu informacji o tej okoliczności;
- w sytuacji, gdy w sposób szczególny narażone jest dobro innych dzieci, poprzez uporczywe nieprzestrzeganie przez dziecko obowiązków, określonych w §18 ust. 2, po wyczerpaniu wszystkich dostępnych środków wychowawczych.
- Po stwierdzeniu zaistnienia okoliczności, które mogłyby stanowić podstawę skreślenia dziecka z listy uczęszczających do przedszkola, stosowana jest następująca procedura:
- w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt. 1) -4) niniejszego paragrafu:
- dyrektor przedszkola pisemnie powiadamia rodziców o zagrożeniu skreśleniem dziecka z listy uczęszczających do przedszkola oraz ostatecznie wzywa do wyjaśnienia przyczyn zaistniałej sytuacji;
- dyrektor przedszkola powiadamia radę pedagogiczną
o przedstawionych wyjaśnieniach lub ich braku oraz wspólnie z radą pedagogiczną dokonuje analizy sytuacji; - jeśli rada pedagogiczna uzna przedstawione wyjaśnienia za niewystarczające, podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia dziecka
z listy uczęszczających do przedszkola.
- w przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt. 5) niniejszego paragrafu:
- nauczyciel sprawujący opiekę nad oddziałem przygotowuje informację o wszystkich podjętych działaniach wychowawczych,
w tym działaniach podjętych we współpracy z instytucjami lub specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz rodzicami, a także przedstawia prognozę dotyczącą możliwości zmiany zachowania dziecka w efekcie tych działań,
z uwzględnieniem charakterystyki rozwojowej dziecka wieku przedszkolnym; - dyrektor przedszkola pisemnie powiadamia rodziców o zagrożeniu skreśleniem dziecka z listy uczęszczających do przedszkola oraz wzywa do przedstawienia propozycji dodatkowych działań naprawczych ze strony rodziców;
- na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel sprawujący opiekę nad oddziałem przestawia informację, o której mowa w ust. 5 pkt. 2) litera a) niniejszego paragrafu, a dyrektor propozycje działań naprawczych ze strony rodziców, o których mowa w ust. 5 pkt. 2) litera b) niniejszego paragrafu lub informacje o ich braku, zaś rada pedagogiczna dokonuje ich analizy;
- jeśli rada pedagogiczna uzna, że zostały podjęte wszelkie niezbędne działania ze strony przedszkola oraz, że propozycje dodatkowych działań naprawczych nie stanowią wystarczającej przesłanki do realnej zmiany zachowania dziecka, podejmuje uchwałę o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do przedszkola.
- nauczyciel sprawujący opiekę nad oddziałem przygotowuje informację o wszystkich podjętych działaniach wychowawczych,
- Decyzja o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do przedszkola jest przekazywana rodzicom przez dyrektora przedszkola w formie pisemnej.
- Od decyzji przysługuje odwołanie do Małopolskiego Kuratora Oświaty,
które wnosi się za pośrednictwem dyrektora przedszkola w terminie 14 dni od daty
jej otrzymania. - Po upłynięciu terminu odwoławczego, o którym mowa w ust. 7 niniejszego paragrafu, dziecko zostaje skreślone z listy uczęszczających do przedszkola.
ROZDZIAŁ 7
Zadania opiekuńcze i bezpieczeństwo w przedszkolu
§ 21
- W przedszkolu każdy oddział powierzony jest jednemu lub dwóm nauczycielom.
- W każdym oddziale może być zatrudniona pomoc nauczyciela, która współdziała
z nauczycielem w zakresie opieki nad dziećmi. - Pomoc nauczyciela może posługiwać się językiem angielskim, dostosowując
jego stopień do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. - Zajęcia i zabawy dzieci w ogrodzie odbywają się na terenie bezpiecznym,
a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci. - Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie przedszkola oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczki wydaje dyrektor przedszkola, zatwierdzając kartę wycieczki, zgodną z obowiązującym wzorem. Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce.
- W trakcie trwania wycieczki, opiekę nad dziećmi pełni nauczyciel.
- W zależności od charakteru wycieczki dyrektor przedszkola może wyznaczyć
jako opiekuna wycieczki inną osobę niebędącą pracownikiem pedagogicznym przedszkola. - Rodzice dzieci są poinformowani o wycieczce najpóźniej z jednodniowym wyprzedzeniem.
- Każdorazowe wyjście na plac zabaw jest zgłaszane do dyrektora lub osoby
go zastępującej. Każde wyjście poza teren przedszkola jest wcześniej zgłoszone
i uzgodnione z dyrektorem przedszkola. - Dyrektor przedszkola lub osoba przez niego upoważniona prowadzi rejestr wyjść grupowych dzieci poza teren przedszkola, zgodny z obowiązującym wzorem.
- W czasie wycieczek zapewnia się dzieciom opiekę co najmniej jednej osoby
na 10 dzieci, a podczas innych wyjść poza teren przedszkola jednej osoby dorosłej
na 15 dzieci.
ROZDZIAŁ 8
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 22
- Dyrektor zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników, w tym pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno-wychowawczą
w oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci. - Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych oraz spełnienie wszystkich pozostałych wymogów określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- Nauczyciel ma obowiązek:
- znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu oraz regulaminów
o charakterze wewnętrznym; - znać i stosować wymogi podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz znać zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego; - planować i prowadzić pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną,
w oparciu o diagnozę dziecka, wybrane przez siebie i dopuszczone do stosowania przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego; - dbać o wysoką jakość świadczonej pracy odpowiadając za jej poziom;
- otaczać indywidualną opieką każde dziecko, wspierając jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania, utrzymując ścisły kontakt z jego rodzicami, innymi pracownikami przedszkola, a także specjalistami spoza przedszkola w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
- dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa;
- opracowywać indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju każdego dziecka i realizować go w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki
w szkole podstawowej; - opracować i realizować indywidualny plan działań wspierających rozwój dziecka uzdolnionego;
- niezwłocznie informować dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
- uczestniczyć (w razie potrzeby) w procesie planowania i realizacji określonych form udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym w pracach zespołu powołanego przez dyrektora do opracowania dla dziecka indywidualnego planu edukacyjno – terapeutycznego tzw. IPET;
- prowadzić porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia i inne formy dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola;
- współpracować z rodzicami dziecka w celu intensyfikowania prawidłowego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka;
- systematycznie doskonalić swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem;
- stosować nowoczesne, skuteczne i atrakcyjne dla dzieci formy i metody pracy podnosząc tym samym jakość i efektywność procesy wychowawczego
i dydaktycznego; - rzetelnie i systematycznie prowadzić dokumentację pedagogiczną zgodnie
z obowiązującymi w przedszkolu zasadami; - wykonywać polecenia dyrektora, wicedyrektora ds. pedagogicznych
i osoby upoważnionej przez dyrektora do realizacji określonych zadań; - rzetelnie wykonywać wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora przedszkola), którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz inne zadania, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola;
- znać oraz przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz przeciwpożarowych obowiązujących w przedszkolu.
- Nauczyciel ma prawo do:
- dokształcania i doskonalenia zawodowego;
- bezpłatnego uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach organizowanych
przez przedszkole, - realizacji ścieżki awansu zawodowego;
- oceny pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;
- korzystania nieodpłatnie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanej w przedszkolu, polegającej na wspieraniu nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych w pracy
z dziećmi; - korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych, sprzętu dostępnych
w przedszkolu; - korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora,
rady pedagogicznej, metodyka oraz wyspecjalizowanych poradni i instytucji; - wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji własnych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- W przedszkolu mogą być zatrudnieni specjaliści, w szczególności: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny.
- Do zadań psychologa należy w szczególności:
- opracowanie koncepcji i strategii opieki psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami i koncepcją pracy przedszkola (NVC, Montessori);
- diagnozowanie dzieci przedszkolnych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka
i jego uczestnictwo w życiu przedszkola; - diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych, stanowiących barierę i ograniczających pełne
i aktywne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola; - planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie wyników diagnozy oraz opracowywanie wspólnie z zespołem specjalistów indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego dla dzieci z orzeczeniem
o potrzebie kształcenia specjalnego; - udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, w szczególności:
- prowadzenie indywidualnych zajęć terapeutycznych dla dzieci;
- wspieranie dzieci w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, edukacyjnymi i w relacjach społecznych, w szczególności dzieci niepełnosprawnych, poprzez regularne i rzetelne prowadzenie zajęć grupowych oraz zajęć indywidualnych - warsztatowych;
- wspieranie dzieci zdolnych;
- praca interwencyjna i mediacyjna w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie rodziców w procesie wychowywania dzieci oraz w rozwiązywaniu problemów rozwojowych, w szczególności poprzez:
- spotkania o charakterze indywidualnym,
- prowadzenie warsztatów tematycznych,
- utrzymywanie kontaktu mailowego z rodzicami,
- udostępnianie publikacji z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i w pracy wychowawczej, w szczególności
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych związanych
z funkcjonowaniem grupy dzieci; - wspieranie dyrekcji oraz nauczycieli w rozwiązywaniu konfliktów i trudności zawodowych;
- udział w pracach zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (o ile zostanie powołany);
- prowadzenie dokumentacji pracy zgodnej z obowiązującymi przepisami;
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie (w tym badania przesiewowe) dzieci pod kątem wad wymowy;
- wytypowanie dzieci do terapii logopedycznej na podstawie przeprowadzonej diagnozy;
- prowadzenie terapii logopedycznej w formie zajęć indywidualnych
i grupowych; - utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dzieci wymagających intensywnych ćwiczeń – udzielanie porad i konsultacji dla rodziców;
- udzielanie porad i konsultacji dla nauczycieli, w szczególności instruktażu, dotyczącego prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci;
- organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;
- opieka nad gabinetem logopedycznym;
- udział w pracach zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (o ile zostanie powołany);
- prowadzenie dokumentacji pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo
w życiu przedszkola; - prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym, we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci
oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - prowadzenie dokumentacji pracy zgodnej z obowiązującymi przepisami.
- W przedszkolu mogą zostać zatrudnieni inni specjaliści, w szczególności na potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, posiadający kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć.
- Zakres zadań specjalistów, o których mowa w ust. 10 niniejszego paragrafu,
jest określany każdorazowo, adekwatnie do potrzeb dziecka, z uwzględnieniem zadań zespołu ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wskazanych w § 10 ust.6.
§ 23
- Podstawowymi zadaniami innych pracowników, w tym pracowników administracji
i obsługi są:
- stosowanie postanowień niniejszego statutu i regulaminów o charakterze wewnętrznym;
- dbałość o sprawne działanie przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola;
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich dzieci;
- współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
- rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków, określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań,
jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola. - Ponadto pracownicy, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, realizują zadaniazgodne z podpisanymi przydziałami czynności dla poszczególnych stanowisk.
- Do zadań pomocy nauczyciela należy:
- pomoc w organizowaniu pracy dydaktyczno – opiekuńczo-wychowawczej
w oddziale, w szczególności: - udział w przygotowaniu pomocy do zajęć i wystroju sali,
- wykonywanie czynności przygotowawczych do zabaw i zajęć oraz pomaganie dzieciom, pod kierunkiem nauczyciela, podczas ich przeprowadzania,
- wsparcie nauczyciela w opiece nad dziećmi podczas zajęć,
- porządkowanie zabawek i pomocy dydaktycznych,
- udział w wycieczkach, spacerach, zabawach w ogrodzie w charakterze opiekuna/dodatkowego opiekuna.
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, w szczególności:
- otoczenie dziecka opieką od momentu przejęcia od osoby odprowadzającej
je do przedszkola, - współpraca z pomocą przedszkolną w zakresie wsparcia dzieci w czynnościach samoobsługowych
- nadzorowanie dzieci podczas odpoczynku,
- pomoc w opiece nad dzieckiem chorym do czasu przybycia rodzica,
- czuwanie nad zgodnym z zasadami statutu wydawaniem dzieci wychodzących
do domu. - Pomoc przedszkolna odpowiada za:
- zamawianie posiłków, ewidencjonowanie przywożonych posiłków;
- wydawanie posiłków, pomoc dzieciom podczas posiłków (karmienie w razie potrzeby);
- zapewnienie opieki i pomocy dzieciom przy ubieraniu/przebieraniu się;
- pomoc w czynnościach higienicznych dzieci (w razie potrzeby przewijanie, asystowanie w toalecie, mycie i inne działania higieniczno-porządkowe zgodnie z zaleceniami dyrektora oraz nauczycieli);
- zapewnienie porządku i czystości we wszystkich pomieszczeniach przedszkola;
- dbanie o porządek i bezpieczeństwo na terenie zewnętrznym przedszkola
i bezpośrednio przy ogrodzeniach od ulic i chodników; - zgłaszanie i wpisywanie do zeszytu napraw zauważonych usterek; monitorowanie zakupów środków czystości i ich zgłaszanie dyrektorowi przedszkola;
- pomoc podczas spacerów lub wycieczek w opiece nad dziećmi, adekwatnie
do zaistniałych potrzeb; - pomoc na sali przedszkolnej w opiece nad dziećmi adekwatnie do zaistniałych potrzeb;
- prowadzenie dokumentacji związanej z HACCP oraz przestrzeganie jej procedur.
ROZDZIAŁ 9
Rodzice i dzieci
§ 24
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współdziałania to w szczególności:
- zebrania ogólne i grupowe;
- kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami;
- zajęcia otwarte;
- spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, pedagogiem, lekarzem itp.;
- imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci;
- warsztaty dla rodziców;
- pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii;
- gazetki informacyjne dla rodziców;
- wycieczki;
- spotkania integracyjne, festyny;
- inne formy adekwatnie do bieżących potrzeb.
- Spotkania z rodzicami odbywają się trzy razy w każdym roku szkolnym.
Podczas spotkań, nauczyciele przedstawiają rodzicom wyniki obserwacji psychologiczno-pedagogicznej, prowadzonej w przedszkolu. - Terminy spotkań z rodzicami podaje do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola, wydając w tym zakresie zarządzenie, w terminie do 15 września każdego roku szkolnego.
- Rodzice mają prawo do:
- uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych,
bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania,
płci oraz pozycji społecznej czy materialnej; - znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola oraz poziomu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej;
- uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych;
- wyrażania i przekazywania osobie prowadzącej przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola;
- wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole
oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne); - uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej,
zgodnej z ich potrzebami, w miarę możliwości przedszkola; - znajomości statutu przedszkola;
- wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola, w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
- udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych;
- zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji, za jego zgodą, własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
- wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć
oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych; - zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty rekreacyjnej przedszkola;
- udziału w pracach Teatralnego Koła Rodziców;
- ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem przedszkola, od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia;
- wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola.
- Rodzice mają obowiązek:
- przestrzegać postanowień niniejszego statutu;
- stosować się do uwag i zaleceń nauczyciela prowadzącego grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju ich dzieci;
- zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu
i usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni; - przyprowadzać i odbierać dziecko z przedszkola –osobiście lub przez pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, (pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica, rodzic składa
u dyrektora bądź nauczyciela prowadzącego grupę; osoba upoważniona zobowiązana jest, na prośbę pracownika przedszkola, okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę); - przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, jak również przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie
lub oświadczenie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać
do przedszkola, w przypadkach wzbudzających u pracowników przedszkola podejrzenia o występującej chorobie dziecka, np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne
i inne, oraz po spowodowanej chorobą nieobecności trwającej ponad pięć dni; - odbierać dziecko niezwłocznie w przypadku otrzymania informacji od pracowników przedszkola o stwierdzonej u dziecka chorobie lub złym samopoczuciu uniemożliwiającym mu funkcjonowanie w warunkach przedszkolnych
lub w przypadku stwierdzenia przez pracowników przedszkola u dziecka sytuacji zdrowotnej mogącej mieć szkodliwy wpływ na inne dzieci; - niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i wykrytych u dziecka chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne;
- uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola
i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji
oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych; - na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego,
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
- terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu zgodnie
z umową cywilno-prawną; - zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy;
- odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola;
- z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.
§ 25
- Dzieciom przysługują wszelkie prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka,
a w szczególności mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo-dydaktycznego, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej;
- akceptacji takimi, jakimi są;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej
czy zaniedbania ze strony dorosłych; - poszanowania godności i własności osobistej;
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym
i wychowawczym; - różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi
i dotkliwymi zdarzeniami. - Do obowiązków dziecka należy:
- zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie ustalonych zasad i norm obowiązujących w grupie przedszkolnej, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- nieoddalanie się od grupy bez wiedzy nauczyciela;
- informowanie nauczyciela o złym samopoczuciu i potrzebach fizjologicznych;
- poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego
w budynku i ogrodzie przedszkolnym, a także zwracanie zabawek pożyczonych z przedszkola lub od kolegów; - słuchanie i wykonywanie poleceń oraz odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ 10
Zasady odpłatności
§ 26
- Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu ustala Rada Miasta Krakowa, z uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie nie krótszym
niż 5 godzin dziennie. - Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu zawarte są w Umowie korzystania z usług Publicznego Przedszkola Anglojęzycznego The Little Steps
w Krakowie. - Firma cateringowa zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci, w zakresie wskazanym
w § 16 ust. 1. - Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala Firma cateringowa.
- Zasady odpłatności, o których mowa w ust. 2 dyrektor przedszkola podaje
do wiadomości publicznej najpóźniej do dnia 10 września.
ROZDZIAŁ 11
Postanowienia końcowe
§ 27
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
- zamieszczony na stronie internetowej przedszkola;
- udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora.
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w przedszkolu nie mogą
być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu. - Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
- Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 r.